• شنبه - چهارشنبه 9:00 - 14:00 و 16:30 تا 21:00 پنجشنبه 9:00 - 14:00
  • info@tamiratesfahan.com

آیا تا به حال با اتو پرس و یا اتو مخزن دار کار کرده اید؟ در مورد پمپ بخار اتو پرس اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کار پمپ بخار اتو پرس آشنا کنیم و در مورد علل بخار نکردن اتو پرس و یا اتو مخزن دار توضیحاتی ارائه دهیم.

پمپ موجود در داخل اتو پرس وظیفه انتقال آب را از مخزن به سمت کفی حرارتی بر عهده دارد. این پمپ خود از قطعات مختلفی از قبیل سوپاپ ها، بوبین، اورینگ ها و ... تشکیل شده است. هر کدام از این قطعات کار خاصی بر عهده دارند که اگر برای کارایی آنها مشکلی ایجاد گردد، ممکن است در عملکرد کلی اتو مشکلاتی به وجود آید. در چنین مواقعی امکان دارد فشار بخار تولید شده، کمتر شود و یا اتو اصلا بخاری تولید نکند.

نحوه عملکرد اتو پرس

در حقیقت اتو پرسی با ادغام بخار و فشاری که روی لباس ها ایجاد می گردد، می تواند چروک لباس ها را از بین ببرد. گرمای حاصل از بخار ایجاد شده می تواند به خشک شدن سریع تر لباس ها کمک نماید. به این شیوه می توان شکل لباس ها و پارچه ها را در همان حال حفظ نمود. در نهایت بخار توسط هوا و خلاء حذف شده و لباس ها با سرعت بیشتری خشک می شوند. غالبا در اتو پرسی کفی بالایی فشار مورد نیاز را وارد می کند و بخار تولید شده از کفی پایینی آزاد می گردد.

چند نکته

  1. در اتو پرس برای از بین بردن چین و چروک لباس ها از ترکیب بخار و فشار استفاده می گردد. استفاده از بخار به دلیل نرمی و لطافت بیشتر پارچه می باشد.
  2. در حقیقت استفاده از بخار می تواند مراحل اتوکشی را آسان تر نموده و به آن سرعت بیشتری بدهد.
  3. فشار و بخار اعمال شده بر روی لباس ها کار اتوکشی را آسانتر می نماید.

اصلی ترین دلیل کار نکردن پمپ بخار اتو پرس

استفاده از آب معمولی و حتی آب جوشیده را می توان مهمترین عامل بروز مشکل در کارایی پمپ بخار اتو پرس دانست. همان طور که می دانید در آب شهری و حتی آب جوشیده شده، مقادیری از املاح معدنی از قبیل پتاسیم، فلوراید، کلر و منگنز وجود دارد. این املاح با جوشیده شدن در داخل پمپ ته نشین شده و کارکرد اتو را تحت تاثیر قرار می دهند. تنها آب مجاز، برای استفاده در اتوهای بخار، آب مقطر است.

پمپ بخار اتو پرس چگونه کار می کند و علت بخار نکردن اتو پرس و اتو مخزن دار چیست؟
پمپ بخار اتو پرس

درست است که استفاده نکردن از آب مقطر می تواند اصلی ترین علت بخار نکردن اتو مخزن دار باشد ولی عوامل دیگری نیز وجود دارند. در ادامه به چند علت بخار نکردن اتو مخزن دار اشاره کرده و برای رفع هر کدام راهکاری را نیز پیشنهاد می کنیم.

علت بخار نکردن اتو بخار

از متداول ترین علت بخار نکردن اتو مخزن دار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حجم ناکافی آب در مخزن اتو

اگر حجم آب موجود در مخزن اتو کافی نباشد، دستگاه نمی تواند بخار تولید نماید. لازم است آب مخزن دستگاه را بررسی نمایید. ممکن است آب اتو کم شده و یا اصلا فراموش کرده باشید مخزن آن را پر نمایید.

  • اتصال نادرست مخزن آب به اتو بخار

یکی دیگر از مواردی که می تواند علت بخار نکردن اتو بخار محسوب گردد، اتصال نادرست مخزن آب به دستگاه است. بایستی قبل از شروع به کار اتوکشی محل قرارگیری مخزن اتو را بررسی کنید. حتی بهتر است مخزن آب را یک بار از محل خود خارج و دوباره در جای خود قرار دهید. به این شیوه می توانید اگر مشکلی هم باشد آن را رفع نمایید.

پمپ بخار اتو پرس چگونه کار می کند و علت بخار نکردن اتو پرس و اتو مخزن دار چیست؟
علت بخار نکردن اتو مخزن دار
  • تنظیم نادرست درجه حرارت دستگاه

در برخی موارد ممکن است کم شدن بخار اتو به دلیل تنظیم نادرست درجه حرارت آن باشد. بهتر است اشاره کنیم که تولید بخار در داخل اتو بخار تنها در دمای خاصی امکان پذیر است. ممکن است دستگاه را با توجه به جنس لباس ها تنظیم نکرده باشید که مسلما نباید انتظار تولید بخار متناسبی نیز داشته باشید. اگر موارد دیگر را امتحان کردید و مشکل بخار نکردن دستگاه باز هم رفع نشد بهتر است دما را قدری بیشتر نموده و دوباره امتحان نمایید.

  • رسوب گرفتگی

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که با وجود بررسی همه جوانب مشکل اتو هنوز پا بر جا است. در چنین مواقعی ممکن است به این فکر کنید که چرا اتو بخار نمی دهد؟ لازم است اشاره کنیم که رسوب زدایی اتو باید در فواصل مرتب و منظمی انجام گردد. ممکن است رسوب ایجاد شده منافذ بخاردهی دستگاه را مسدود نماید. رسوب زدایی دستگاه در چنین مواقعی اجتناب ناپذیر است.

پمپ بخار اتو پرس چگونه کار می کند و علت بخار نکردن اتو پرس و اتو مخزن دار چیست؟
علت بخار نکردن اتو پرسی
  • استفاده نکردن از اتو بخار به مدت طولانی

استفاده نکردن از اتو تقریبا به مدت 10 روز می تواند موجب جمع شدن رسوبات در مخزن اتو شده و بخاردهی دستگاه را با مشکل مواجه نماید. در چنین مواقعی قبل از کار با اتو لازم است فرایند رسوب زدایی انجام بگیرد.

  • پر شدن حجم فیلتر رسوب گیر

پر شدن ظرفیت فیلتر رسوب گیر می تواند مانع از بخاردهی دستگاه گردد. در مدل های جدید اتوها، دستگاه با پر شدن این فیلتر به کاربر هشدار می دهد ولی در مدل های قدیمی تر این هشدار وجود ندارد.

  • نوسانات برق

در صورتی که در برق دستگاه نوساناتی ایجاد گردد، ممکن است در بخش های داخلی اتو بخار نیز ایراداتی به وجود آید. این مشکلات ممکن است عاملی برای کم شدن بخار اتو تلقی گردند. استفاده از محافظ الکتریکی می تواند این مشکل را رفع نموده و از دستگاه محافظت نماید.

  • مشکلات و ایرادات موجود در برد الکتریکی

برد الکتریکی اتو بخار قطعه بسیار حساسی است که تنها راه تعمیر آن، مراجعه به تعمیرکار مجرب است. خرابی این قطعه می تواند به دلایل متعددی پیش آید که تشخیص آن بر عهده متخصصین این حوزه می باشد.

کلام پایانی

در این مقاله به نحوه کار پمپ بخار اتو پرس اشاره کرده و سپس به بررسی چند مورد از علل بخار نکردن اتو مخزن دار پرداختیم. همان طور که گفته شد در بیشتر موارد می توان با بررسی ابتدایی دستگاه علت را شناسایی و آن را رفع نمود. اما در صورتی که به علت اصلی مشکل همچنان پی نبردید، لازم است با فردی خبره در این خصوص مشورت نمایید.

نظرات کاربران

اطلاعات تماس

اصفهان - خیابان هاتف - تعمیرات زبردست

09130332302 info@tamiratesfahan.com
تماس